donderdag 16 oktober 2014

Retro Janneke

Mijn zwangere-ik is de laatste tijd erg moe. Kennen jullie dat gevoel? Veel zin om te naaien, te tekenen, te knippen, creatief te zijn... Kortom: mijn vingers jeuken... maar ik heb gewoon geen fut. Hallo energie? :-)  Omdat ik fulltime werk situeren mijn naai-uren zich tussen 21u en (diep na) middernacht, dat heeft er zeer zeker ook mee te maken.

Het naai-beestje kruipt echter waar het niet gaan kan, en dwingt mij koppig om alsnog mijn naaimachine boven te halen. Ik geef toe dat ik dan wel kies voor makkelijke projecten, we moeten immers niet overdrijven :-) Bij voorkeur grijp ik dus naar een patroontje dat ik al getekend heb klaarliggen en waarvan ik weet dat het resultaat sowieso bevredigend gaat zijn.

Vandaar dus... nog een Janneke. Mijn eerste Janneke kan je hier bekijken, ik was er super tevreden over, en dan smaakt dat naar meer.

I'm very tired lately. Being 32 weeks pregnant, I'm completely exhausted after my fulltime job. Nevertheless, I (very) often feel the urge to sew. It's a virus! My fingers itch and I HAVE TO get behind my sewing machine and create something. A few days ago, I decided to sew another Janneke. Janneke is a free pattern, created by my friend Mieke. It's an easy project, the sewing process takes less than 2 hours, and... satisfaction guaranteed!


Deze keer geen testversie, maar wel het finale patroon. Hier te downloaden. Gratis dan nog wel. Go go gooooo!

The pattern is free, and you are welcome to download it here.


Wie of wat is Janneke? Wel... vooraan drie stolpplooitjes, achteraan twee stolpplooien en een blinde rits. Gooi daar nog wat paspel tegenaan, en tadaaaaa... een jurkje.

Folds folds folds, oh I do love the design. It's too cute! 


Maar... het beste moet nog komen!

Drie euro heeft dit jurkje mij gekost, en dan reken ik ruim. 

Het recept?
  • een gratis patroon 
  • een blinde rits via Etsy
  •  een geweldig retro stofje (uit de jaren 60!) van de rommelmarkt. Slechts 4 euro voor een ENORME lap waar ik nog een paar jurkjes uit kan knippen. I'm a happy camper!
 Drie euro, en Eloise heeft weer wat extra kastvulling. Meer moet dat toch niet zijn?


The best part? Three things!
1) The pattern is free!
2) I bought the zipper at a very low rate via Etsy
3) The gorgeous retro fabric (more than 40 years old!) is a true flee-market treasure. I bought a huge amount of fabric for just 4 euro. So happy with it!


Op model ziet dit er zo uit... 

My MinnieMie looks very cute in this dress...





Volgende keer voeg ik wel wat extra centimetertjes toe aan de lengte. Met een kousenbroekje eronder is de lengte ideaal, übercute zelfs, maar aan het tempo dat onze MinnieMie groeit zal dit jurkje snel een tuniek zijn. Och ja, dan naai ik er nog wel eentje... :-)

I have to remember though that next time, I should add some extra centimeters to the length. It is perfect as it is now, but I'm afraid the dress will be too short in due time... But hey, that's the perfect excuse to sew up another one!

Patroon / Pattern: Janneke by Sisko by Mieke
Stof / Fabrics: retro stof van de rommelmarkt / flee market

37 opmerkingen:

  1. Mooi gemaakt! Ze staat er echt schattig me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou wel van pittig kort, dus ik heb geen moeite met de lengte. Toffe versie! Hier was het andersom, wel energie, maar lichamelijk werd het te zwaar. Succes nog even!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Mijn energie is voornamelijk weg omdat de nachten lastiger worden, ik vind geen comfortabele slaaphouding meer... :-)

      Verwijderen
  3. Ik heb het al gezegd maar ik herhaal het gerust nog eens, wat een übercute versie is dit! Super gecombineerd met die botttekes en kousenbroek, en oh, wat ben ik jaloers op die lap (moest je een stukje over hebben? *lacht heel lief*)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kan ook lief lachen hoor ;)
    O, zo jaloers dat ik ben op dat supermooie stofje! Waar is die rommelmarkt?
    Het patroontje heb ik hier ook al met succes uitgetest (toen het nog enkel in maat 80 verkrijgbaar was), en staat ook terug op mijn to-do lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) :-) De rommelmarkt was in Branst, een deelgemeente van Bornem. Die wordt blijkbaar één keer per jaar georganiseerd, we waren er nogal toevallig verzeild geraakt, maar ik ben wel blij met mijn buit :-)

      Verwijderen
  5. Wat een super mooie jurk! En dat voor zo'n bedragje! De leukste dingen zijn dat. :-)

    Succes met je zwangerschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je dochter staat er prachtig mee.En dat was een meevaller op de rommelmarkt bij zo'n vondst uit komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het toevallig gezien, want ik heb daar blijkbaar geen neus voor... het begon te regenen dus moesten we schuilen, het kraampje waar we onder stonden had die stofjes dus bij :-)

      Verwijderen
  7. Super mooi en altijd bevredigend als er zo een klein prijskaartje aan vasthangt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé! Ik koop doorgaans designer stoffen, en veel voordeel haal je daar dan niet meteen uit. Een jurkje zoals dit compenseert dan wel...

      Verwijderen
  8. Heel mooi! En wat een vondst o pde rommelmarkt, prachtstofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi mooi .. rommelmarkt - kringloopschatten zijn geweldig hé ... ik vind het extra leuk als je van zo een schat een pareltje van een kleedje kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn allereerste kringloopschat, maar dat smaakt toch naar meer hoor :-)

      Verwijderen
  10. Schoon !!! En ook zo'n schoon bottekes heeft ze aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toch knap, hoor, dat je überhaupt nog aan naaien toekomt. Ik ben ook erg moe. Om 21u kruip ik in bed. Ik slaap ook zoooooo slecht nu. Nog efkes... Ideeën genoeg ook, maar uitvoeren komt er niet van. Het heeft me maanden gekost om eens te beginnen knippen aan een zwangerschapsrokje en nu ligt het daar al een paar maanden. 't Is eigenlijk niet meer de moeite om het nog in mekaar te steken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn hoofd loopt ook over van de ideeën, het is frustrerend om ze niet te kunnen uitvoeren... Wat dat zwangerschapsrokje betreft, ik heb hetzelfde met een wikkelkleedje... en met nog 7 weken te gaan vraag ik mij ook af of het nog de moeite is. Erg hé :-)

      Verwijderen
  12. Zo'n mooi kleedje met zo'n mooi stofje! Die kleurtjes!

    En ik begrijp niet dat jij dat naaitempo zo hoog kan houden :-D °jaloers° Maar wel leuk om die mooie creaties te mogen bewonderen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is hier anders maar triestig zenne, de laatste tijd... :-)

      Verwijderen
  13. Supermooi! Grote bloemen voor kleine kleedjes zijn echt tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Superschattig... ik ga dat kleedje binnenkort toch ook eens maken... de achterstand wordt bijgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige lap stof seg! En inderdaad überschattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is ie prachtig! Echt heel leuk. En lichtelijke jaloezie voor je stof, super!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!